Soru ve Cevaplarla İslam ve Zekat Soruları Forumundan Zekat Borcunu Ödememek, Kişiyi Hangi Azaplara Müstahak Eder? Hakkında Kısa Bilgi
  1. 1

    Reklam

    Zekat Borcunu Ödememek, Kişiyi Hangi Azaplara Müstahak Eder?

    Reklam




    Zekat, kişinin ve toplumun hayatını düzenleyen ilahî bir kanundur. İslam’ın en temel esaslarındandır. Zekat vermenin pek çok hikmetleri ve faydaları olduğu gibi zekat, vermemenin sorumluluğu ve azabı da çok fazladır.Zekatını eda etmeyen kişiler Resulullah’ın (asm) şefaatinden mahrum kalırlarBiriniz kıyamet gününde koyun sırtında meleyerek gelecek ve (şefaat dilemek için) bana:

    “Ey Muhammed!” diye seslenecek. Ben ise ona:“Ben (zamanında) tebliğ ettim; artık senin için bir şey yapamam.” diyeceğim. Yine biriniz kıyamette bağıran deveyi sırtına yüklenmiş bir halde gelecek ve bana:“Ey Muhammed!” diye seslenecek. Ben de ona şöyle diyeceğim:“Ben tebliğ ettim; artık senin için bir şey yapamam, sen kendine yapacağını yaptın.” [1]


    Zekat borcunu ödemeyenler dört halifenin savaştığı insanlara benzerler Ebu Hureyre’den (ra):Allah Resulü (asm), vefat edip Ebu Bekir (ra) halife olduğu zaman, Araplardan inkar edip kafir olanlar oldu. Ömer (ra) dedi ki:“Bu insanlarla nasıl savaşırsın?” Allah Resulü (asm) şöyle buyurmuştur:“İnsanlar “Lâ ilahe illallah” deyinceye kadar onlarla savaşmakla emrolundum. Kim “Lâ ilahe illallah” derse, canını ve malını benden korumuş olur. Ancak (kanının dökülmesini) hak ederse başka. (Gizli günahlarının) hesapları Allah’a aittir.”

    Bunun üzerine Ebu Bekir (ra) şu cevabı verdi:“Vallahi namazla zekat arasını ayıranlara karşı mutlaka savaşırım. Çünkü zekat malın hakkıdır. Vallahi Allah Resulü (asm) zamanında ona zekat olarak vermiş oldukları dişi keçiyi bana (zekat olarak) vermemeye yeltenirlerse, bu zekata engel olmak suçundan dolayı onlarla savaşırım.”Sonradan Ömer (ra) dedi ki:“Vallahi onlarla savaşılması hususundaki hüküm, Allah’ın (cc) Ebu Bekir’in (ra) gönlünü açmasından dolayıdır. Ben bu sayede onlarla savaşmanın hak olduğunu öğrendim.” [2]

    Zekatı ödemeyen kişiler zekatını ödemediği malı ile ahirette karşılaşacaktır Kimin malı olup da onun zekatını vermezse o mal, kıyamet günü sahibi için dazlak başlı ve iki gözü arasında kara bir nokta bulunan büyük bir ejderha şeklinde gelip boynuna dolanacak ve onu iki dudağı ile yakalayacak. Sonra şöyle diyecek:“İşte ben senin o biriktirip de zekatını vermediğin malınım.”Allah’ın bol nimetlerinden verdiklerinde cimrilik edenler, sakın bunun kendileri için hayırlı olduğunu sanmasınlar. Bilakis bu onların kötülüğünedir. Cimrilik yaptıkları şey kıyamet günü boyunlarına dolanacaktır. [3]

    Zekat borcunu ödemeyen kişiler ahirette fakirlerin şikayeti ile karşılaşırlar Kıyamet gününde fakirlerden dolayı zenginlerin vay haline! Çünkü onlar şöyle diyeceklerdir:“Ey Rabbimiz! Bu zenginler bize haksızlık ettiler. Senin bizim için onlara farz kıldığın hakkımızı vermediler.” Allah Teala da şöyle diyecektir:“İzzetim ve celalim hakkı için, sizi yaklaştıracağım, onları uzaklaştıracağım.” Allah Resulü (asm) daha sonra şu ayeti okudu:“Ve onlar ki mallarında, dilenen ve (iffetinden dolayı dilenmeyip) mahrum kalanlar için belli bir hak (olan zekat) vardır (o hakkı onlara verirler).” [4]

    Zekatı ödenmeyen mal ahirette sahibine ceza vesilesi olur“Zekatını ödemeyen herkesin (zekata tabi) malı kıyamet günü kendisi (ni tazip etmek) için erkek bir kel yılan şekline konularak boynunun gerdanlığı olur.” buyurdu. Sonra Resulullah (asm) bize Allah Teala’nın (cc) kitabından bunu tasdik edici:“Allah’ın, kereminden verdiği servette cimrilik edenler, sakın bu cimriliğin kendileri için hayırlı olduğunu sanmasınlar. Bilakis bu, onlar için şerdir. Cimrilik ettikleri şey, kıyamet günü onların boyunlarına dolanacaktır. Göklerin ve yerin mirası Allah’ındır. Allah yaptıklarınızdan haberdardır.” ayetini okudu.” [5]

    Cimri kimseler Adn cennetinde Allah’a komşu olamayacaklardır“İbn-i Abbas (ra), Resulullah’ın (asm) şöyle buyurduğunu rivayet etmiş:

    “Allah, Adn cennetini kudret eliyle yarattı. Orada meyvelerini hazırladı, nehirlerini yarattı. Sonra ona baktı ve:
    “Konuş” dedi. Adn cenneti:
    “Müminler kurtuldu.” dedi. Cenab-ı Hakk da:
    “İzzet ve celalim hakkı için, senin içinde hiçbir cimri bana komşu olmayacak!” buyurdu.” [6]

    Malında cimrilik yapanların malı ahirette yılan suretine girecektir“Her kim yüce Allah’ın kendisine verdiği malın zekatını vermezse, kıyamet günü o mal kendisine kel kafalı, gözlerinin üzerinde iki nokta bulunan bir yılan şeklinde görünür. Boynuna sarılır ve onu dudaklarından ısırarak şöyle der:“Malın benim! O biriktirdiğin benim!” [7]

    Zekat vermekte cimrilik eden kişi, şehitlik mertebesini elinden kaçırır“Resulullah’ın (asm) sağlığında birisi öldürülür. Bir kadın:“Vay şehidim!” diye ağlamaya başlar. Allah Resulü (asm):“Onun şehit olduğunu nerden biliyorsun? Belki de kendisiyle ilgili olmayan hususlarda konuşuyor veya malını eksiltmeyecek şeyi vermekte cimrilik yapıyordu.” buyurdu.” [8]

    Cimrilik edip zekat vermemek helak edicidir Resulullah (asm) bir hutbe verdi ve şöyle buyurdu:“Cimrilikten sakının! Zira sizden öncekiler cimriliklerinden dolayı helak oldular! Cimrilikleri onları vermemeye sevk etti; onlar da mallarından bir şey vermediler. Sonra yakınlarla ilişkiyi kesmelerine sevk etti ve bu bağı da kestiler. Onları günah işlemeye sevk etti; onlar da bu yüzden günaha girdiler.” [9]

    “Üç şey helak edicidir; insana egemen olan cimrilik, peşinden gidilen şehevi arzular, insanın kendisini beğenmesidir.” [10]

    “Zulümden kaçının. Zira zulüm, kıyamet günü karanlıklar olacaktır. Cimrilikten de kaçının, zira cimrilik, sizden öncekileri helak etmiş, onları birbirlerinin kanlarını dökmeye, haramlarını helal addetmeye sevk etmiştir.” [11]

    Cimri kimseler cehennem ehlidir“Size cehennem ehlini haber vereyim mi? Bunlar kaba, cimri ve kibirli kimselerdir.” [12]

    Resul-i Ekrem (asm):“Haberiniz olsun ki; her cömerdin cennete gireceği Allah katında kesindir. Ve ben buna kefilim. Dikkat ediniz, her cimrinin cehenneme gireceği yine Allah katında kesindir ve ben buna da kefilim” buyurdu. Ashap:“Ya Resulullah! Cömert kimdir, cimri kimdir?” diye sordular. O da:“Cömert; mal ile Allah’ın hakkını ödeyen, cimri ise; Allah’ın hakkına mani olan ve Rabbine karşı cimrilik eden kimsedir. Cömert haram yoldan kazanıp, israfla infak eden kimse değildir.” buyurdu. [13]

    Cimrilik dalları dünyaya sarkmış cehennem ağaçlarından bir ağaçtır“Cömertlik dalları dünyaya sarkmış Cennet ağaçlarından bir ağaçtır. Kim o dallardan birine yapışırsa o dal onu Cennete götürür. Cimrilik de dalları dünyaya sarkmış Cehennem ağaçlarından bir ağaçtır. Kim o dallardan birine yapışırsa, o dal onu Cehenneme götürür.” [14]

    “Cehennem, hilebaz, cimri ve yaptığı işi başa kakan her insana yakındır.” [15]

    Malında cimrilik eden kimse Hutameye (Allah’ın tutuşturulmuş ateşine) atılacaktır“Hümeze olan (insanları arkadan devamlı ayıplayıp çekiştiren), yüzlerine karşı (da onlarla) alay etmeyi adet edinen her kişinin vay haline! (Ki o,) bir mal toplayan ve onu sayıp durandır!

    (O,) malının gerçekten kendisini ebedi kılacağını (ölümsüzleştireceğini) sanır! Hayır! And olsun ki (o), Hutame’ye atılacaktır! (Ey Resulüm!) Hutame’nin ne olduğunu sana ne bildirdi?
    (O,) Allah’ın tutuşturulmuş ateşidir!” [16]

    Cimri olan kişi Allah’a ve cennete uzak, cehenneme yakındır“Cömert kimse; Allah’a yakın, cennete yakın, insanlara yakın, (fakat)cehenneme uzaktır. Cimri kimse; Allah’tan uzak, cennetten uzak, insanlardan uzak, (fakat) cehenneme yakındır. Cömert cahil kimse; yüce Allah’a, cimri âlimden daha çok sevimlidir.” [17]

    “Hiçbir cimri cennete giremez.” [18]

    Kişiye günah olarak cimri oluşu yeter“Kimsenin kimseye dinden veya takvadan başka bir üstünlüğü yoktur. Kişiye günah olarak kötü sözlü, kötü huylu ve cimri oluşu yeter.” [19]

    Zekata lakayt kalanlar kendilerini acı bir cezaya müstehak ederler Allah Resulü (asm) buyurdu:“Altın ve gümüşü bulunup da onun zekat hakkını vermeyen kimse için kıyamet gününde ateşten levhalar hazırlanır ve zekatını vermedikleri o altınla gümüş üzerinde kızartılıp onun yanı, alnı ve arkası dağlanır. Bu levhalar soğudukça, miktarı elli bin sene olan bir günde tekrar (kızdırılarak) iade edilir. Kullar arasındaki mahkeme bitinceye dek bu böyle devam eder. Sonra ya cennete gider, ya da cehenneme.” Denildi ki:

    “Ey Allah’ın Resulü! Ya deve (sahibi)?”“Zekat hakkını vermeyen ki su başına geldiklerinde sağılıp muhtaçlara vermek de bu haklardandır. Deve sahibi için kıyamet gününde büyük ve açık bir yer tayin edilir. Develerden tek bir yavru bile hariç kalmamak üzere sahibini ayaklarıyla ezer, dişleriyle ısırırlar. Deve sürüsünün baş tarafı onu çiğneyip geçtikçe, son tarafı tekrar çiğnemeye devam eder.

    Bu durum, miktarı elli bin sene olan bir günde kullar arasındaki mahkeme bitinceye kadar böyle devam eder. Ondan sonra ya cennete gidecek ya da cehenneme.” Denildi ki:“Ey Allah’ın Resulü! Ya sığır ile koyunların sahibi!”“Onlar da öyle. Hakkı verilmeyen bu hayvanlara kıyamet gününde geniş ve büyük bir yer hazırlanacak. Boynuzlu, boynuzsuz, sakat ve sağlam hiçbir sığır ve koyun kalmayacak; hemen hepsi boynuzları ile onu (zekatını vermeyeni) sürecek ve ayakları ile çiğneyeceklerdir. Bin sene gibi olan bir günde (bu hayvanların) ilk kafilesi gelip geçtiğinde diğer kafileler ardından gelip aynı şeyi yapacaklardır. Bu azap, kullar arasındaki mahkeme görülünceye dek böyle sürecektir.

    Ondan sonra yolu ya cennete, ya da cehenneme gidecektir.”“Ya atlar?”“Atlar üç kısımdır:“Kişi için ecre vesile olan at; kişi için setre (günahlarını örtmeye) vesile olan at ve vizr (günah)a sürükleyen at.”“Ecir” vesilesi olan ata gelince bu, Allah yoluna vakfedilen attır. Kişi o atı çayırlıklarda ve otlaklarda besler.

    Bakımını gayet güzel yapar. O müddet zarfında ona yedirdiği ve içir-diklerinin karşılığında birçok ecir alır. Yayladan veya çayırdan alınıp da bir yere götürülmeye başladığı zaman, adımları ve tersleri (pislikleri) artık birer sevap vesilesi olur. Hatta bir nehirden geçip su içse, sahibi sulamak istemediği halde, yine de onun için bir sevap vesilesi olur. İşte böyle bir at onu için bütünüyle bir mükafat vesilesidir.“Setr” vesilesi olan ata gelince; Allah yolunda vakfedilmemiş, sadece ihtiyaç için beslenmiş ve sırtında boynunda Allah’ın hakkı olduğunu unutmadığı attır. İşte böyle bir at onun için bir setr (günah örtme) vesilesi olur.

    Günaha sürükleyen ata gelince: Mesela: insanın bir atı vardır, ona sırf gösteriş, övünme, böbürlenme ehline karşı üstünlük taslamak için bakmıştır; işte bu takdirde o at, günaha vesile olur.”Allah Resulü’ne (asm) merkepler hakkında sormuşlar. Karşılık olarak şu cevabı vermiş:“O hususta (muayyen bir hüküm inmemiştir, bunun yanı sıra) bana şu cami ve eşsiz olan ayetten başkası inmemiştir:“Her kim zerre miktarı hayır yaparsa onun karşılığını görür; her kim zerre miktarı şer işlerse onun karşılığını görür.” [20]


    Kaynakça:

    [1] Cem’u’l-Fevaid

    [2] Buhari, Müslim, Ebu Davud, Tirmizi

    [3] Al-i İmran, 180, Cem’u’l-Fevaid

    [4] Mearic, 25, Taberani

    [5] Al-i İmran, 180, Sünen-i İbn-i Mace

    [6] Taberani[7] Buhari- Cem’ul Fevaid

    [8] Tirmizi

    [9] Ebu Davud

    [10] Taberani

    [11] Müslim

    [12] Buhari, Müslim, Tirmizi

    [13] Esbehani

    [14] Beyhaki, Ebu Nuaym

    [15] Tirmizi

    [16] Hümeze, 1-6

    [17] Tirmizi

    [18] Tirmizi

    [19] Beyhaki

    [20] Zilzal, 8 / Müslim, Buhari, Ebu Davud, Tirmizi



    Paylaş
    Zekat Borcunu Ödememek, Kişiyi Hangi Azaplara Müstahak Eder? Mumine Forum

  2. 2
    Reklam




    Zekat veren bir kimse dünya ve ahirette mükafatını alacağı gibi zekatını vermeyip cimrilik yapan kimseler ise hem dünyada hem de ahirette rahat olmayacaklardır.