Kur'an-ı Kerim ve Tefsir Forumundan İlahi Adalet Hakkında Kısa Bilgi
  1. 1

    Reklam

    İlahi Adalet

    Reklam




    Selamun Aleykum Sayın Hocam ;

    Hocam , yıllardan beri kafamı sürekli meşgul eden bir sıkıntım var.Bir çok tefsirlerde bu konu hakkında bir çözüm aradım ama hiç biri beni rahatlatamadı.

    İhya Ulumid Din , Rub'u'l- Ibadat sayfa 287 :

    "Kullara hakkında ıslah olan şeye riayet , Allah'a borç değildir."

    İmam Eş'ari hazretlerinin Mutezile fırkasından ayrılmasına delil olarak bir sabi ile Allah arasında konuşmayı verir.

    Dolayısıyla ıslah olan şeylerin Allah'a borç olmadığını belirtir.

    Kehf Suresi :

    Bismillah
    80- "Çocuğa gelince, onun anne ve babası mü'min kimselerdi. Bundan dolayı, onun kendilerine azgınlık ve inkar zorunu kullanmasından endişe edip-korktuk."
    81- Böylece, onlara Rablerinin ondan temiz olmak bakımından daha hayırlısı, merhamet bakımından da daha yakın olanını vermesini diledik."
    Hocam kafamı karıştıran olay şu:
    Ayette görüldüğü gibi anne ve babası için Cenabı Allah(c.c) aslah olanı uygulamıştır.Çocuk eğer buluğ çağına girmemiş ise masumdur Hz.Musa (a.s) dediği gibi.
    Dolayısıyla gelecekte anne ve babsına azgınlık ve inkar yoluna sevk etme durumu karşısında onu öldürerek hem çocuk hem ailesi için iyi olan şeçilmiştir. Cenabı Allah'a hiç bir şey Vacib değildir. Ama ilerde "Yarabbi , o çocuğu ilerde azgın birisi olacağını bildiğin halde öldürdün , bizi niye yaşattın " denirse ne olur.Konuyu çözemediğim için "Allah ve Rasulu dediği ne ise o şekilde iman ettim" diyorum.
    Yinede beni aydınlatırsanız sevinirim.
    Selam ve dua ile

    Aziz kardeşim,
    İlahi adalet (teodise) sorunu, kelamın kadim sorunudur. takdir edersiniz ki bu zaman bu sorunu tartışmaya elverişli değildir.
    Gazali'nin mutlak tenzihçi yaklaşımı dengeli değil. Bu tepkisel bir yaklaşım. Allah'ın gücünü isbat edeceğim diye adalet ve rahmetini göz ardı eden bir yaklaşım. Bu neden böyle oldu sorusunun cevabını Üç Muhmmed'in ilgili bölümlerine iyi bakarsanız bulabilirsiniz.
    Hele buna Kehf suresinden delil getirmenin hiçbir ciddi yanı yok. Kehf suresinde Musa-Bir kul kıssasında bir kulun yaptıklar aslında Musa'nın yaptıklarının kendisine bir açıklamasıdır. O bir temsildir. Temsilde bir kul'un öldürdüğü çocuk, gerçekte Musa'nın öldürdüğü Mısır'lı çocuktur. Ona onun üzerinden ders verilmekte, dahası aslında bu ikisi üzerinden Hz. Peygamber'e ve Mekkelilere ders verilmektedir. Hz. Muhammed Mekke’nin Musa'sıdır... Mekke'liler onu sağlam gemilerini delen biri olarak gördüler. Oysa ki Peygamber Mekkelilerin gemisini "şirk zulmünden/zaliminden kurtarıyordu... Tefsirimi elde ederseniz daha fazlasını orada bulursunuz.
    Allah insan için en iyisini yaratır ve diler. Fakat insanın en iyiye kendi iradesiyle ulaşmasını kader kılar. Allah'ın iradesi ile kudreti çatıştırılamaz. Burada şu gözden kaçırılmamalı: En iyiyi kim bilecek? İyi bildiğimiz nice şeyde şer olduğu malum. Zira biz bütünü görmüyoruz, parçayı görüyoruz. Bütünü sadece O görüyor. Parçayı görene düşen bütünü görene teslim olmaktır. Zaten İslam’da budur. Görüyorsunuz, soru basit fakat cevap basit değil..




    Mustafa islamoğlu


    Paylaş
    İlahi Adalet Mumine Forum