Müslüman Hanımlar ve Örnek Müslüman Kadınlar Forumundan Hz Süleyman ve melike Belkıs'ın kıssası Hakkında Kısa Bilgi
  1. 1

    Reklam

    Hz Süleyman ve melike Belkıs'ın kıssası

    Reklam




    Hz.SÜLEYMAN VE MELİKE BELKIS

    Gelen olayda ise, en üst düzey yönetici konumunda olan iki hükümdarın yine güzel amaçlı iletişiminden ve muhatabın durumunu, psikolojisini hesaba katarak etkileyici davranışların sergilenmesinden bahsedilmektedir. Farklı inançta olan bir kadına ve çevresine tevhid inancının kazandırılması- nın çarpıcı, sıra dışı bir hikayesi sunulmaktadır.

    Süleyman Peygambere, babası gibi yeryüzü hükümranlığı, farklı ilim ve mucizeler verilmişti. Neml ve Sebe sürelerinde, kuş ve karınca ile konuşmasından, rüzgarla uçmasından, cinleri çalıştırmasından bahsedilir. Ele alacağımız konuda da istihbarat adına kuşla konuşmasından, eşyayı anında aynen nakletmesinden ve eşsiz mühendislik gerektiren yapılardan söz edilmektedir.

    Belkıs , çevresi cennete benzetilen Sebe (Yemen) halkını yöneten, son derece zeki, dirayetli, feraset sahibi, otoriter ama mecli sine danışan, değer veren, sevilen ve her şeyi, özellikle büyükçe değerli tahtı olan bir melikedir. Ne var ki o ve toplumu güneşe secde etmektedir. Ve Peygamber, misyonu gereği, insanlığın aleyhine işleyen bu zulüm durumuna son vermek istemektedir. Satır aralarında iki tarafın da, son derece zekice, seviyeli, saygılı, anlayışlı, samimi, lutufkar, ama bir o kadar da diplomatça ve mesafeli tutum ve davra nışlar sergilediklerini, birbirlerine değer verdiklerini ve olumlu psiko lojik bir hava oluşturmak için gayret gösterdiklerini okuyabiliyoruz. Özellikle olayların akışı Hz.Süleyman’ın kontrolünde gerçekleşmektedir.

    Belkıs'ın durumunu, Hüdhüd isimli kuştan öğrenen Hz.Süleyman, yine de durumu teyid ettirmek için, kuştan, yazdığı mektubu Belkıs'a götürmesini ve çekilip olacakları izlemesini ister. Hz.Süleyman, Belkıs'la ilk iletişimini mektupla kurar ve çok özlü iki cümleyle amacını belirtir. Mektubu eline alan Belkıs, bunu çevresine duyurur:

    "Bana bir kerîm-değerli bir mektup bırakıldı; Süleymandan... Bismillâhirrahmânirrahîm diye başlıyor ve baş kaldırmayın, Müslü man olarak bana gelin diye yazıyor!". Belkıs'ın, mektubu okuyunca önyargılı davranmaması, olumsuz bir tepki göstermemesi, yorum yapmadan göndereni hemen belirleyip, besmeleyi vurgulaması, belki de biraz heyecanlanarak, mektuba "kerim" ifadesiyle bir değer yüklemesi, mektubu gönderen kişinin ismini söyle- mesi dikkat çekicidir.

    Öncelikle Hz.Süleyman Allah ismiyle çok hayırlı ve etkili bir başlangıç yapmış, imana davetle gerçek amacını ortaya koymuş, kendisine uymalarını en son cümle olarak zikretmiştir ki bu muhatabın psikolojisini olumlu etkilemiştir denebilir. Nitekim Melikede bir hid det belirtisi görülmemektedir.

    Aksine Belkıs'ın çevresine soğukkanlı, dirayetli ve zekice yaklaşımları görülür.Çevresindeki ileri gelenleri onore eder; "Size da nışmadan hiç iş yapmadım, bana fikir verin!" der.O da psikolojik olarak çevresiyle etkili bir iletişim kurmaktadır. Ancak ileri gelenler, "Biz güçlü savaşçı kimseleriz son söz senin deyince, Belkıs'dan, harareti düşürücü, ikinci etkili psikolojik yaklaşım örneği gelir: "Hükümdar lar bir ülkeyi ele geçirince perişan ederler, ileri gelenleri de alçaltırlar, bunlar galiba böyle yapacaklar". Burda savaş yanlılarını yatıştır ma amacı hissedilmekte, savaşın olumsuz sonuçlarına dikkat çekilmektedir.

    Ayrıca "Süleyman böyle yapar!" demiyor, genel konuşuyor, adeta onu hedef göstermekten çekiniyor. Ya onun gücünden korku yor, ya zalim olmayan bir yapıya sahip bulunuyor, ya da ilişkilerine daima iletişim kurarak geliştirmeyi istiyor. Bir ihtimal de Hz. Süleyman'a sempati duymuş olabilir.

    Ve melike üçüncü ve nokta koyucu hamlesini yapar: "Onlara elçi ve hediyeler göndereyim bakalım sonuç ne olacak!" Dahiya ne çözüm. Kimsenin olumsuz bir düşünce beslemesine imkan vermeden, savaşı reddetmeden ve onaylamadan, önlemiş, aynı zaman da hükümranlığının gereğini yerine getirmiş olmaktadır. İleri görüşlü bir kadın olarak Belkıs, bu tutumunun Süleyman'a yansıyacağını da düşünmüş, öngörmüş olabilir...Ve sanki çevresini, kendisinin ve çevresinin geleceği için, kaçınılmaz belli bir duruma, psikolojik ola rak adım adım hazırlıyor gibidir.

    Bu diplomatik atak, aynı zamanda Süleyman’a karşı psikolojik bir yoklama ve tepki ölçme taktiği olarak da görülebilir. Ya hedi yelerle sulhu sağlayacaktır ya da Süleyman’ın gerçek niyetini ve samimiyetini anlayıp tutumunu gözden geçirecektir. Bu, Belkıs'ın Süleyman’a karşı ilk olumlu iletişimi ve dostluk mesajı sayılabilir.

    Hz.Süleyman iki tarz tavır sergiler. Birincisi, hediyelerini geri çevirir, Allah'ın verdiği daha hayırlıdır der. İkincisi de tutumunu sertleştirmesidir ki bu aşamada bu, karşı tarafa tam bir psikolojik etki yapacak, tedirginlik ve korku meydana getirecektir: "Karşı koyama yacağınız ordularla gelir, hor ve hakir oradan çıkartılırsınız!"...Bu tarz çıkarılmaktansa kendi rızalarıyla davete icabet etmek en mantıklı yol olacak ve Belkıs çevresiyle yola çıkacaktır.

    Bu noktada Hz.Süleyman'ın, deyim yerindeyse, psikolojik harikalar kuşağında cereyan eden sürprizleri bir biri arkasına gele cektir. Her Peygamber tereddütsüz söyleyebiliriz ki birer insan uzmanıdır. Tebliğlerinin gönüllerde ve akıllarda yer etmesi için, evrende cereyan eden, ilahî kelamla anlatılan iletişim prensiplerini en mükemmel şekilde uygulayan örnek önder terbiyecidirler. Her Peygamber kendi döneminde revaçta olan mucizeleri gibi, psikolojik yaklaşımları da benzer noktalarda yoğunlaşmıştır. Musa Asa'sının sihirbazların sihir malzemeleriyle beraber,olumsuz inançlarını, duygu ve düşüncelerini de yutuvermesi gibi...

    Belkıs ve hükümranlığı için, yanında taşıdığı büyük, görkemli ve paha biçilmez zinetiyle tahtı her şeyi demekti. Bir de kadınlık meyilleri hesaba katılırsa, Belkıs demek taht demekti!..Zineti ve mücevheri demekti!...Bir de taht, saltanatın bir sembolüydü, onun ele geçirilmesi, hükümranlığın el değiştirmesi anlamına gelecek ve kabulden başka çareleri kalmamış olacaktı... Tekrar hatırlatalım ki, bütün bu tedbirler, o insanın ve çevresinin Allah'a yönelmesi inanması adına yapılmaktaydı...Ayrıca Melike ve ileri gelen çevresi, belli bir yenilmişlik psikolojisi içinde bulunmaktaydı, Peygamber kendisine değil Yaratıcıya inanmak için gelen bu topluluğa, rahatlatma ve mutlu etme adına bir hediye de hazırlamış olacaktır.

    Hz.Süleyman, ilk sürpriz olarak, Belkıs gelmeden önce, tahtının anında yanına getirilmesini ve üzerinde değişiklikler yapılması nı ister. (Günümüzdeki ışınlama teorilerine işaret ettiği söylenir). Belkıs gelince, sanki hem ezikliğini hem de yorgunluğunu almak ister cesine, hemen tahta bakmasını ister ve tanıyıp tanımadığını sorar. Belkıs'ın yaklaşımı çok ilginçtir! Sanki konuyu çok ilginç bulmamıştır; alışılmış bir tonda: "Sanki ona benziyor!" der. Ve devam eder: "Bize daha önce bilgi verildi, biz Müslüman olmuştuk! der! Muhtemelen, hükümdar olarak bulunduğu konumu sebebiyle, çevresini aşamamış, inancını açıkça ilan edememiş, duygu ve düşüncelerini açamamış tı!..Fakat özellikle bir kadın için her şeyi anlamına gelen mücevherlerine hiç itibar etmemesi, tevekkül içinde inanmışlığını ön plana çı karması, aslında, açamadığı inancıyla dünya adına çok şeyi aştığını göstermektedir.

    Ve bir devlet kadınına, kraliçelere layık billurdan bir köşk takdim edilir. İnancının dünyadaki peşin ödülü olarak. Köşkün avlusu genişçe su kaplıydı. Kadın ıslanmasın diye eteğini tuttu, şaştı kaldı, çünkü su ıslatmıyordu. Süleyman Peygamber, eşsiz bir mühendis lik örneği göstermiş, suyun üstünü şeffaf cam zeminle örtmüştü. Yazır'ın belirttiğine göre tefsirciler inanç mutluluğunu izdivaçla taclan dırdıklarını not düşerler(5/146) .

    Bu olay, toplumsal statüsü farklı olan herkese, özellikle de bir hanfendiye karşı iletişimde ve evliliklerde temel amacın yüce tu tulması konusunda güzel ders vermektedir. Olayda iki taraf da birbirlerine asla hakaret ve düşmanlık ifade eden söz kullanmamış, tu tum sergilememiştir. Ne çıkar adına bir adım atılmış ne de nefis zevkleri hesabına bir yol da tutulmuştur. Burdan, dengeli iletişimler, yü ce amaçlar ve ölçülü tutumlarla sağlanabilir dersi çıkarılabilir...

    Aynı zamanda evlilik öncesi ve evlilik boyunca, eşlerin birbirini hoşnut ve mutlu edecek davranışlar sergilemesi, hediye alma sı, birbirlerinin kişilik yapısını iyi çözerek, ihtiyaç duyulan maddi manevi gereksinimlerin karşılanması konusunda teşvik de sezilmekte dir.

    Belkıs'a sunulan hizmetin birinci sınıf bir hizmet olduğu anlaşılıyor. Bu bize, Dinimizin güzelliklerini dünya insanına tanıtma adı na ip uçları veriyor. Başta kaliteli insan yetiştiren eğitim kurumları olmak üzere, hayatın her alanında, güzelliği temsil eden insanların, üst seviyede yaşadıkları dinin güzelliklerini mümkün olabildiğince üst seviyede temsil etmeleri ve bunu, hak vesilelerle en ideal şekilde gösterme durumunda olmalıdır.

    Kur'an, Hz.Süleyman'ın sahip olduğu son derece alımlı, özel yetiştirilmiş ve muhtemelen dünyada o gün için benzerleri bulun mayan atlardan bahseder. Peygamber onlarla yakından ve bizzat eğitimleriyle ilgilenir ve onları çok sevdiğini belirtir. Fakat bu sevgisine şu anlamı da yükler: "Ben mal sevgisini kesinlikle Rabbimi anmak için istedim!"(38/31-33). Rabbi anmak, günümüz insanına O'nu sev dirmek, en alımlı hizmetlerle olma durumundadır.

    Musa olayında flört durumunun temel niteliklerinden, Yusuf olayında duygular seline kapılma tehlikesinden söz etmiştik.

    Süleyman olayında ise evliliğe giden yolda yüce bir amaç ve niyet belirlemenin ve eşlerin birbirlerinin ruhuna ve yaratılışına uy gun davranmanın öneminden bahsedildiğini söyleyebiliriz. Süleyman Peygamberin evlilik konusunda da, Allah'a yönelmeyi ana hedef edindiğinde kuşku yoktur.
    alıntı.


    Paylaş
    Hz Süleyman ve melike Belkıs'ın kıssası Mumine Forum

  2. 2
    Reklam




    Melike Belkıs hazreti Süleyman döneminde bir bir melike olmasına rağmen anlayışlı, zeki ve yapacakları konuları danışarak fikir soran bir kişidir. İnancı ve etrafındaki insanlar nedeniyle inancını hazreti Süleyman'ın yaptıklarından etkilendiğini inandığını söyleyemese de daha sonra açık bir şekilde ifade etmiştir.



hz süleyman ve melike belkıs,  kuranda belkıs kıssası,  hz.süleyman ve belkıs kıssası,  hz melike ,  kuranda belkıs,  süleyman ve belkıs kıssası,  belkıs kıssası