Soru ve Cevaplarla İslam ve Namaz Soruları Forumundan Bir günlük namazların tamamını bir seferde kaza edilebilir mi? Hakkında Kısa Bilgi
  1. 1

    Reklam

    Bir günlük namazların tamamını bir seferde kaza edilebilir mi?

    Reklam




    SORU: Namaza başlamadan önceki namaz borçlarını ödemeye niyet edenler; yatsı namazından sonra bir günlük namazlarının tamamını bir seferde kaza edebilirler mi?; yoksa her vakit namazının ardından o vaktin kazası mı kılınmalı ? En doğrusu hangisidir ?


    CEVAP:
    En doğrusu ve en kurtarıcısı, namazın borcundan kurtulmaktır. Üç kerahet vakti dışında nerede ve ne zaman olursa olsun, bir vakit, bir günlük gibi ayrıntılara girmeden kaza etmek ve kurtulmak gerekir. İlla bir günlük diye bir engelimiz yoktur. Fırsat buldukça ardı ardına bir günlük, bir haftalık da kılabileceği gibi bir vakit de kılabilir. Önemli olan şudur: İnsan kaç vakit sabah namazı, kaç vakit öğlen namazı borcu olduğunu hesaplayıp o borçlardan sayı olarak kurtulmaya çalışmalıdır. Tabii, sünnet namazların kaza edilmediğini biliyoruz.

    Nureddin Yıldız


    Paylaş
    Bir günlük namazların tamamını bir seferde kaza edilebilir mi? Mumine Forum

  2. 2
    Reklam




    oncelikle uzr dilerim bazi sozlerimi anlamaya bilirsiniz ben azeriyim konuya gelince insan gunahlarina ixlasla tovbe edib namaza bashladigi andan itibaren Allah subhana ve teala onun gunahlarini bagislar namaz kilmadigi gunlerinde kazasi gerekmez muhammed peygember s.a.s buyurur asanlasdirin cetinlesdirmeyin sevdirin nefret etdirmeyin



  3. 3
    Esma azeri kardeşim osenin dediğin
    sonradan Müslüman olanlar için verilmiş hükümdür
    konu ile ilgili yazıyı ehl-i sünnet olan hocamızdan buyur oku kardeşim

    SORU: Kaza namazı diye bir şey var mıdır?

    CEVAP:
    ‘Kaza namazı’ Ümmet’in fukahasına göre vardır. Bir iki kısık sayılabilecek sese göre ‘kaza namazı yoktur’ dense de vardır: İlmihal kitaplarımızdaki bilgiler kafadan atılmış bilgiler değildir.

    Nureddin Yıldız

    -----------------



    SORU: Hocam kaza namazı var mıdır? Hadislerde 3 durumdan dolayı kaza namazı olduğunu biliyoruz bugün insanlar keyfi olarak namaz kılmıyorlar bir hocaefendinin yanına gittiklerinde ise onlara şu kadar senelik kaza namazın var denilince büsbütün namaza başlama arzu duymuyorlar.Bazı alimler ise samimi bir tövbenin ardından kaza namazı olmaksızın namaza başalayabilecekleri yönde fetva verebiliyorlar bu durumda olan çok tanıdıklarımız var bizi aydınlantıcı bir cevabınızı istirham ediyoruz.

    CEVAP:
    Namazın, dinin direği olmaktan dinde önemli bir ibadet olmaya doğru kaydığı bir zamanda yaşıyoruz. Dinin dağılacak en son halkası olan namaz, toplantı, misafir gibi hiç bir şekilde özür sayılmayacak nedenlerle terk edilebilmektedir. Daha da vahim olanı, Müslümanların namaz kusuru bulunan insanları ayıplı görmemeye başlamalarıdır. Diploma ve kariyerin namaz kusurunu örtebildiği bir zamanda yaşadığımızı bilmemiz gerekiyor.
    Namaz, asla önemli bir ibadet olarak tarif edilemez. Namaz dindir, İslam’dır.
    Namazın terk edilmesi durumunda kaza edilip idilmeyeceği hakkında konuşulanlar sözünü ettiğimiz anlayıştan kaynaklanmaktadır. Bu ümmetin ilim erbabı olan büyükleri (bunların başında da dört mezhep imamı gelmektedir.) namazın herhalükârda kesinlikle kaza edilmesi gerektiğine ittifak etmişlerdir. Sadece İbni Hazm ve İbni Teymiye, BİLİNÇLİ BİR ŞEKİLDE TERK EDENİN namazlarını kaza etmesinin mümkün olmadığını iddia etmişlerdir. Onlara göre böyle bir tavır kaza ile kapatılamaz bir durumdur. Ama onlar da BİLİNÇLİ BİR TERK OLMADIKÇA namazın kaza edileceğini söyleyenler arasındadırlar.
    Netice olarak ilim erbabı, namazın unutma, sıkışıklık ve benzeri özürlerle kılınamaması veya kasten terk edilmesi halinde kesinlikle kaza edilmesi gerekmektedir. İmam Nevevi, bu konuda görüşüne dikkat edilmesi gereken ulemanın icmaı bulunduğunu söylemektedir. (Mecmu’, 1/578, Beytülefkârıddevliyye, Lübnan,2009)

    Ümmet olarak, dinimizin direğinde ortaya çıkan gevşekliğe karşı topluca onu güçlendirme hamlesinde olmamız şarttır. Zaten fırsat kollayan tembel nefislerimizi, kenarda kalmış itibar edilmez görüşlerle kışkırtmak akıllıca değildir. Bu ümmet namazın din demek olduğuna, onu bir nedenle kılamayanın kesinlikle kaza etmesi gerektiğine ittifak etmiştir. Kimin ne diyeceği çok önemli değildir. Sözüne itibar edilir âlimler diyeceklerini demişlerdir. (Bkz. Said Ebu Ceyb, Mevsuatulicma’, 3/954, Dımaşk; el-İkna’ Fi Mesaililicma’, el-Fasî, Tahkik, Faruk Hammade, 1/354, Dimaşk,2003; el-İcma’ İnde Eimmeti Ehilssünnetilerbaa, 42, Riyad, 2003)

    Namazın nasıl kaza edileceğine dair bilgiyi de hehangi bir ilmihalden okumanızda fayda vardır. Zira namazın kaza edilmesi ürkülecek kadar ağır bir yük değildir. Allah’ın rahmetinin ne denli geniş olduğunu unutmayalım.

    Nureddin Yıldız

    ------------------

    Kaza namazlarını ne zaman kılmak gerekli?


    SORU: Allahın selamı mağfireti üzerinize olsun. Benim sorum olacak. Ben bazen pazar günleri ikindiyi kıldıktan sonra cemaat dağıldıktan sonra sabah namazı dahil bütün kazaları böyle kılsam olur mu? Akşam vakti girene kadar 2 bazen yatsı namazını kılamıyorum yatsı namazını hangi vakitlerde kaza etsem olur ikindi mi öğlen mi?

    CEVAP:
    Üzerinde kaza namazı bulunan mü’min, o namazları gün gün şeklinde kılması gerekmez. Vakit vakit kılabilir. Ne zaman fırsat bulursa o fırsatta bir, iki, üç ve daha fazla namazı kaza edebilir. Yalnız, Akşam namazına ve öğlen namazına bir saat kala ile güneş doğduktan sonraki bir saatte kılmaması daha doğrudur. Allah’a emanet olunuz.

    Nureddin Yıldız




  4. 4
    yararlı bilgiler için allah razı olsun bende genellikle ardı ardına yaparım



kılmadığım namazların tek kazasımı kılınır