Mumine.com ve Misafir Soru - Cevapları Forumundan kul hakkı nedir cezası nasıl olacaktır Hakkında Kısa Bilgi
  1. 1
    Kayıtsız Üye

    Reklam

    kul hakkı nedir cezası nasıl olacaktır

    Reklam




    kul hakkı nedir cezası nasıl olacaktır


    Paylaş
    kul hakkı nedir cezası nasıl olacaktır Mumine Forum

  2. 2
    Reklam




    kul hakkının cezası kul hakkı nedir hakkı nedir kısaca
    Mahkeme-i Kübra
    duruşmasının en çetin hesabının kul hakkı ve hukuku ile ilgili olacağında şüphe
    yoktur. Boynuzsuz koyunun hakkının boynuzlu koyundan alınacağı çetin bir gün
    olan büyük duruşma günü, kul hakkının affının, ilgili kulun elinde olacağı;
    bunun için iyiliklerinden bir kısmının, hakkını yediği kula verileceği,
    iyilikleri bittiği halde hâlâ üzerinde kul hakkı varsa, bu defa üzerinde hakkı
    bulunan kimselerin günahlarının alınıp bunun üzerine yükleneceği ve böylece
    adaletin eksiksiz sağlanacağı hadislerde bildirilmiştir. Hatta Peygamber
    Efendimiz (asm), bu durumdaki bir kısım kişilerin orada gerçekten iflâs ettiğini
    haber vermiştir.1

    Keza Peygamber Efendimiz Aleyhissalâtü Vesselâm’ın,
    “Şüphesiz Kıyamet Günü haklar sahiplerine verilecektir. Hatta boynuzsuz koyun
    için, boynuzlu koyuna kısas yapılacaktır”2 hadisi—hayvanlardan en yumuşak huyu
    ile tanınan koyunun seçilmesi—ve bu hadisle ilgili Üstad Bedîüzzaman
    Hazretlerinin yorumları3, bize, kul hakkı sorgusundan hayvan da olsa, mecnun da
    olsa, deli de olsa, bunak da olsa, çocuk da olsa, şehid de olsa hiçbir canlının
    ve hiçbir kimsenin hariç kalmayacağını bildiriyor.

    Konuyla ilgili şu
    hadisleri inceleyelim:

    * Bir adam sordu: “Ey Allah’ın Resûlü, Allah
    yolunda öldürüldüğüm takdirde, bütün günahlarım bağışlanır mı?”


    Resûlullah Aleyhissalâtu Vesselâm:

    “Evet, sen sabreder, mükâfaât
    bekler, geri kaçmadan ileri atılır vaziyette olduğun halde öldürülürsen
    bağışlanır!” buyurdu.

    Peygamberimiz (asm) az sonra adama tekrar:


    “Nasıl sormuştun?” buyurdu.

    Adam, sorusunu aynen tekrarladı.
    Bunun üzerine Peygamber Efendimiz Aleyhissalâtu Vesselâm:

    “Evet, kul
    borcu hariç, bütün günahların affedilir. Cebrail bunu bana şimdi bildirdi!”
    buyurdu.4

    * Resûlullah Aleyhissalâtu Vesselâm buyurdular ki:


    “Kimin iki hanımı olur ve aralarında adaletli davranmazsa kıyamet günü
    vücudunun yarısı felçli olarak gelir.”5

    * Ebû Mûsa radiyallâhü anh
    anlatıyor: “Resûlullah Aleyhissalâtu Vesselâm buyurdular ki:

    “Allahu
    Teâla nazarında, bir kulun Allah tarafından yasaklanan büyük günahlardan sonra,
    beraberinde getirebileceği en büyük günahlardan biri, kişinin ödenecek karşılık
    bırakmadan üzerinde kul borcu olduğu halde ölmesidir.”6

    Sorularınıza
    gelince: 1- Hayvanların, “haklar” konusunun dışında hesaba çekilecekleri bir
    konu olduğu bildirilmemiştir. Hayvanların amellerine göre muâmele görecekleri
    muhakkaktır. Bediüzzaman, ahirette hayvanların kendilerine münasip bir tarzda
    mükâfat veya cezalarının olacağını söylemiştir.7 Fakat şüphesiz onlar üzerinde
    de, umumî hakların dışında Cenâb-ı Hakk’ın ikram ve iltifatının bulunacağı,
    rahmetinin şenindendir.

    2- İnsanlardan akıl sahibi olmayanlara da
    üzerlerinde bulunan kul hakkının hesabının sorulacağı ve bunun ödettirileceği
    anlaşılmaktadır. Fakat bu husus, Cenâb-ı Hakkın rahmetiyle muamele etmeyeceği
    şeklinde anlaşılmamalıdır. Yani, çocuk, deli, mecnun, bunak ve bunlar gibi aklî
    ehliyeti olmayan kimselerin, bilmeden ve kasıtsız olarak yedikleri haklar
    konusunda Cenâb-ı Hakkın lütfuyla muamele buyurması, hakkı yenen kişiye
    fazlından sevap lütfetmesi veya Cennetini genişletmesi, böylece aklî ehliyeti
    olmayan kimsenin hesabını kolaylaştırması elbette Allah’ın sonsuz rahmetinden
    umulur. Nitekim Cenâb-ı Hak: “Ben kulumun hüsn-ü zannı üzereyim”8 buyurmuştur.
    Cenâb-ı Hak hakkındaki hüsn-ü zannımız budur. Takdir Allah’ındır.

    3-
    Akıl ve cüz’î irade (cüz’-î ihtiyarî) birlikte kullanılan ve birbirini
    tamamlayan ruhun birer aktif unsurudur. Akılsız cüz’î irade bütün canlılarda
    vardır. Fakat hesaba çekilmekte şüphesiz akıl ölçüdür. Akıl olmadığında cüz’î
    irade, “kul hakkı” dışında tasarruflarından sorumlu değildir. Kul hakkının
    da—böyle aklî ehliyetten yoksun olanlar için—Cenâb-ı Hakkının husûsî şefkatiyle
    ve merhametiyle bertaraf edileceği, hak sahibine fazl-i İlâhî ile feyiz ve sevap
    lütfedileceği umulur. Nitekim Allah’ın rahmetinden umudumuzu kesmemekle
    emrolunduk