Mumine.com ve Misafir Soru - Cevapları Forumundan kaza orucunu gerektiren durumlar Hakkında Kısa Bilgi
  1. 1
    Kayıtsız Üye

    Reklam

    kaza orucunu gerektiren durumlar

    Reklam




    kaza orucunu gerektiren durumlar hangileridir ve ne yapmak gerekir.


    Paylaş
    kaza orucunu gerektiren durumlar Mumine Forum

  2. 2
    Reklam




    KAZA KEFFARET VE TAZİR GEREKTİREN DURUMLAR: (1)
    Oruçluya Kaza Keffaret Ve Tazir Gerektiren Durumlar
    Ramazanda oruçlu bulunan bir kişiye sadece bir sebepten dolayı kazâ, kefaret ve tazir gerekir ki o sebep de cinse! ilişkidir Bu kişinin ayrıca o günün geri kalan kısmını da oruçlu gibi geçirmesi icap eder Ramazanda oruçlu iken cinsel ilişkide bulunan şahsın kazâ, kefaret ve günün geri kalan kısmını oruçlu gibi geçirmekle yükümlü olması ve ayrıca tazir edilmesi için şu şartların gerçekleşmesi gerekir:

    1 Oruca geceden niyet etmiş olmak Eğer geceden niyet etmemiş ise orucu zaten sahih olmaz Ancak yine de o gün oruçlu gibi davranması gerekir

    2 Cinsel ilişkiyi, oruçla ilgili hükmünü bilerek yapmış olmalıdır

    3 Cinsel ilişkiyi kendi serbest iradesiyle yapmış olmalıdır

    4 Cinsel ilişkiyi, oruçluya haram olduğunu bilerek yapmış olmalıdır Unutarak veya başkası tarafından zorlanarak ya da İslâm'a yeni girdiği için oruçluya haram olduğunu bilmeyerek cinsel ilişkide bulunan kişiye ne kazâ, ne kefaret ne de tazir gerekir

    5 Cinsel ilişki ramazan gününde yapılmış olmalıdır Ramazan ayı dışında nafile, adak, kazâ veya kefaret orucu tutmakta olan bir kişi cinsel ilişkide bulunduğunda orucu her ne kadar bozulursa da kendisine kefaret ve tazir gerekmez

    Ramazan günlerinde cinsel ilişkide bulunmak, oruçlu kişilere haramdır Nitekim bununla ilgili olarak yüce Allah şöyle buyurmuştur:

    'Oruç gecesinde kadınlarınıza yaklaşmak size helâl kılındı Onlar size örtüdürler, siz de onlara örtüsünüz

    Allah (ramazan gecelerinde hanımlarınıza yaklaşarak) kendinize zulmetmekte olduğunuzu bildi de tövbenizi kabul edip sizi affetti Artık eşlerinize yaklaşın ve Allah'ın sizin için yazıp takdir etmiş olduğu şeyi arayın Şafağın aydınlığı gecenin karanlığından ayırt edilinceye (tan yeri ağarıncaya) kadar yiyin, için Sonra da akşama kadar orucu tam tutun" (Bakara 2/187)

    6 Oruç, sadece cinsel ilişkide bulunarak bozulmuş olmalıdır Meselâ oruçlu bir kişi ramazan gününde önce yemek yiyip sonra cinsel ilişkide bulunursa kendisine kefaret gerekmez Yemek, içmek, mastürbasyon yapmak, kadının tenasül organı dışında vücudunun diğer taraflarına sürtünüp sarınarak meni gelmesine yol açmak gibi cinsel ilişki dışındaki sebeplerle kefaret gerekmez

    7 Bu cinsel ilişkide bulunmakla kişi günaha girmiş olmalıdır Cinsel ilişkide bulunan çocuğa, ruhsattan yararlanma niyetiyle de olsa başka bir niyetle de olsa seferî veya hasta olan oruçlunun, ramazan gününde cinsel ilişkide bulunması halinde kendisine kefaret gerekmez Oruçlu olduğunu unutarak cinsel ilişkide bulunan kişiye hiçbir şey icap etmez

    8 Orucun sahihliğine inanmış olmalıdır Meselâ unutarak yemek yiyen bir kişi, orucunun bozulduğunu zannederek bundan sonra bile bile cinsel ilişkide bulunursa, kendisine kefaret gerekmez Çünkü bu durumda o şahıs, oruçlu olmadığını zannetmektedir Her ne kadar orucu bozulmuş ve kaza etmesi gerekmekteyse de kefaretle yükümlü olmaz

    9 Yanılmış olmamalıdır Cinsel ilişkide bulunurken gecenin devam ettiğini ve imsak vaktinin henüz başlamadığını ya da akşama doğru böyle bir ilişkide bulunurken güneş batmadığı halde battığını zanneden kişiye kefaret gerekmez

    10 Ramazan gününde güneşin batmasından önce oruçluyken cinsel ilişkide bulunan kişi daha sonra o gün delirmiş veya ölmüş olmamalıdır O gün cinsel ilişkide bulunduktan sonra deliren veya ölen kişiye kefaret gerekmez Çünkü onda artık ibadet ehliyeti kalmaz Delirmenin veya ölümün vuku bulması, kefareti kesin olarak ortadan kaldırır Bu hallerin meydana gelişiyle o kişinin artık oruçlu olmadığı ortaya çıkar (Şirbînî, Mugnfl-Muhtâc, 2/180)

    11 Oruçlu kişi, cinsel ilişkiyi kendi fiiliyle yapmış olmalıdır Kendisi baştan çıkarmaksızın karısı onun üzerine çıkıp zorla onunla cinsel ilişkiye girer ve bu arada kendisinin döl suyu boşalırsa, kendisine kefaret gerekmez

    12 Oruçlu kişi, penisinin sünnet kertiğine kadar olan kısmını veya ucu kesik penisin bu miktardaki kısmını karısının tenasül organına girdirmiş olmalıdır Bu miktardaki bir kısmı girdirmeyen oruçluya kefaret gerekmez Ama bunu yaptıktan sonra da günün kalan kısmını oruçlu gibi geçirmesi gerekir

    13 Penis, diri veya ölü bir erkek ya da kadının ön veya arka tenasül organına yahut bir hayvanın üreme organına girdirilmiş olmalıdır

    14 Cinsel ilişkiye giren oruçlu, pasif değil aktif durumda olmalıdır Pasif durumda olan değil, aktif durumda olan kişi kefaretle yükümlü olur Kendisiyle cinsel ilişkiye girilen oruçlu kadının sadece orucunu kaza etmesi gerekir

    Ramazanda oruçluyken cinsel ilişkide bulunduktan sonra yolculuğa çıkan veya bayılan ya da dinden çıkan kişi, kefaret yükümlülüğünden kurtulmaz Çünkü oruçlu, kendisinde bu hallerin meydana gelmesinden önce orucun ve ramazanın hürmetini hiçe sayıp çiğnemiştir

    Kefaretle yükümlü olan kişinin, ayrıca o günün orucunu kaza etmesi de lâzımdır Cinsel ilişkide bulunarak oruç bozmanın tekrarlanması, kefaretin de tekrarlamasını gerektirir Meselâ iki ayrı ramazan gününde oruçluyken cinsel ilişkide bulunan kişi, iki ayrı kefaretle yükümlü olur Çünkü ramazanda her bir günün orucu, kendi başına müstakil bir ibadettir Dolayısıyla kefaretleri iç içe girmez

    Hanefî mezhebine göre aynı ramazanda veya değişik ramazan aylarında birkaç defa kefaret gerektirecek şekilde orucunu bozan kişiye bunların tamamı için bir kefaret yeterli olur Ancak bir kişi kefareti yerine getirdikten sonra yeniden oruç bozarsa bundan ötürü ayrı bir kefaret daha gerekir

    (1)Kazâ ve kefaret: Kazâ, bozulan orucun yerine gününe gün oruç tutmaktır Kefaret ise, mazeretsiz olarak ve bilerek bozulan ramazan orucunun yerine peş peşe iki kamerî ay veya altmış gün oruç tutmaktır Bozulan bu orucun ayrıca kazâ edilmesi de gerekir Ramazan orucundan başka oruçların bilerek ve mazeretsiz olarak bozulmaları durumunda sadece kazâ gerekir ama kefaret gerekmez Ramazan orucu öbür aylarda kazâ edilirken bilerek ve mazeretsiz olarak bozulsa bile kefaret gerekmez, sadece kazâ gerekir

    Kefaret orucu, peş peşelik şartının İhlâl edilmemesi için ramazan ayına ve oruç tutulması haram olan günlere denk getirilmemelidir Herhangi bir sebeple kefaret orucuna ara verilir veya eksik tutulursa, yeniden başlayıp altmış günü kesintisiz tamamlamak lâzımdır Kadınlar kefaret orucu tutarken araya giren aybaşı hali günlerinde oruç tutmazlar Temizlendikten sonra oruca devam eder ve altmış günü tamamlarlar Ama temizlik dönemine girdiği halde oruca başlamayıp kefarete ara verirlerse, önce tuttuğu oruçlar kefaret için geçersiz olur ve altmış güne yeniden başlamaları gerekir

    Yaşlı veya hasta olup kefaret orucu tutacak güçte olmayan kişi, bunun yerine altmış fakiri sabah akşam yedirip doyurur (veya Hanefî mezhebine göre yemek parasını) fakirin kendisine verir Her gün için yiyecek, bir fitre miktarıncadır Bu fitre miktarı yiyecek ayrı ayrı altmış fakire verilebileceği gibi, Her gün bir fitre miktarı olmak üzere altmış günde aynı fakire de verilebilir Ancak bu fakirlerin, kefaret yükümlüsü kişinin bakmakla yükümlü olduğu şahıslardan olmamaları gerekir

    Altmış günlük yiyeceği (veya Hanefî mezhebine göre bu yiyeceğin değerince parayı) bir günde bir fakire verme durumunda bu, sadece bir günlüğün yerine geçer





kaza orucu gerektiren durumlar,  sadece kaza orucu gerektiren durumlar