Mumine.com ve Misafir Soru - Cevapları Forumundan Nice namaz kılanlar vardır ki, onların kıldığı namaz sadece yatıp kalkmaktan ibaret Hakkında Kısa Bilgi
  1. 1
    Kayıtsız Üye

    Reklam

    Nice namaz kılanlar vardır ki, onların kıldığı namaz sadece yatıp kalkmaktan ibaret

    Reklam




    Nice namaz kılanlar vardır ki, onların kıldığı namaz sadece yatıp kalkmaktan ibarettir, onlara sevaptan da bir pay yoktur, anlamına gelen bir hadis var mıdır?


    Paylaş
    Nice namaz kılanlar vardır ki, onların kıldığı namaz sadece yatıp kalkmaktan ibaret Mumine Forum

  2. 2
    Reklam




    Rivayet göre, Ebu Hureyre şöyle dedi: Resulullah şöyle buyurdu: “Nice oruç tutanlar var ki, aç kalmaktan başka bir kazançları yoktur Ve yine nice namaz kılanlar var ki, yorgunluktan başka namazından elde ettiği bir şey yoktur”(İbn Mace, Sıyam,21)

    Mecmau'z-zevaid’de bu hadisin senedi zayıf olduğuna işaret edilmiştir(agy)

    Aynı hadisi Ahmed b Hanbel de şöyle rivayet etmiştir “Nice oruç tutanlar var ki, oruçlarından payları açlık ve susuzluktur Ve yine nice ayakta duranlar/namaz kılanlar var ki, namazından elde ettiği şey yorgunluktur (İbn Hanbel, 2/373 )

    Hafız Irakî, İbn Hanbel’in rivayetindeki senedin hasen/sağlam olduğunu belirtmiştir(Irakî, Tahricu ahadisi’l-ihya -İhya ile birlikte-1/165)

    Bu hadiste vurgulanan husus, yapılan ibadetlerin hem şeriatin zahirî kurallarına, hem de batınî takva prensiplerine uygun olmasına işaret edilmiştir Mesela, bir insan Ramazan ayında gündüz yemek yediği zaman, şeriatin zahiri hükümlerine uymadığı için orucu bozulmuş olur bunu kaza etmesi gerektiği gibi ayrıca iki ay kefaret de tutması gerekir(Şafilere göre sadece kaza etmesi gerekir) Bunun yanında oruçlu bir kimsenin yalan söylemesi, gıybet etmesi, orucun zahirî kurallara göre bozulmuyorsa da, gerçekte bazı sevapları kaybolacaktır

    Yine namaz kılan kimsenin şeriatin zahirî kurallarına uymazsa; namazı bozulur, onu yeniden kılması gerekir Buna mukabil, zahiri şartlara riayet etmekle beraber, namazı tamamen huzur ve huşudan halî, gaflet içerisinde kılsa, zahire göre onu iade etmesi gerekmez Ancak, bu namaz sevabının en az bir kısmı zayi olacaktır

    “Kim yalan söylemeyi, cahilliği ve cahillikle amel etmeyi (günah işlemeyi) terk etmezse, Allah’ın onun yemesini, içmesini terk etmeye ihtiyacı yoktur”(İbn Mace, Sıyam,21) mealindeki hadis-i şerif bu hususu aydınlatacak bir konuma sahiptir

    Bu gibi hadislerden maksat, yalan söyleyenin, günah işlemeye devam edenlerin oruç tutmayı bırakmasını emretmek değil, oruçla beraber bu kötü alışkanlıkları da terk etmeye teşvik etmektir Aynı durum soruda geçen namaz konusu için de geçerlidir Namazı dosdoğru kılmanın gereğine dikkat çekildiği gibi, namaz kılanların günahlardan uzak alması gerektiği de ifade edilmiştir Nitekim, “(Ey Muhammed!) Kitaptan sana vahyolunanı oku, namazı da dosdoğru kıl Çünkü namaz, insanı hayâsızlıktan ve kötülükten alıkor Allah'ı anmak (olan namaz) elbette en büyük ibadettir Allah, yaptıklarınızı biliyor” (Anebut, 29/45) mealindeki ayette bu iki konuya da dikkat çekilmiştir

    Buna göre, namazı farzlarına uygun olarak yerine getiren kişinin namazı olur, ancak gereği gibi kılmıyorsa, günahlara devam ediyorsa, bu durum namazın ve diğer ibadetlerinin sevabını noksanlaştıracaktır

    Selam ve dua ile
    Sorularla İslamiyet Editör



esselatu hayrun minen nevm,  yalan söyleyenin namazı kabul olur mu,  yalan soyleyenin na