Soru ve Cevaplarla İslam ve Konudışı Soru ve Cevaplar Forumundan Dinimizde sakalın hükmü nedir? Tıraş olmak günah mıdır? Hakkında Kısa Bilgi
  1. 1

    Reklam

    Dinimizde sakalın hükmü nedir? Tıraş olmak günah mıdır?

    Reklam




    Dinimizde sakalın hükmü nedir? Tıraş olmak günah mıdır?


    Peygamber Efendimizin (asm) getirdiği esas, kaide ve prensipler hayatın bütün safhalarını içine alır İbadetten muamelâta, ahlâktan insanın şahsî yaşayışına ve cemiyetin bütün unsurlarına kadar

    Peygamberimizin yaşayışı en güzel bir örnek ve mü'minler için en açık bir misaldir Bu hususu Rabbimiz Kur'ân-ı Kerimde şöyle belirtir : «Gerçekten Allah'ı, âhiret gününü arzulayanlar ve Allah'ı çok zikredenler için, size Allah'ın Resulünde (takip edeceğiniz) pek güzel bir örnek vardır» 1

    Peygamberimizin birtakım sünnetleri vardır ki, bunlar, onun fıtrî muameleleri şeklindedir Giyinip kuşanması, yeyip içmesi, vücudunun bakımı ve temizliği bu kabildendir Bunların birçoğu muaşeret kaideleri sınıfına girmektedir Mü'minler ise, bu sünnetlere uymakla hareketlerini nurlandırmış olurlar

    İşte bu fıtrî sünnetlerden bir kısmını Hz Âişe validemiz Resul-i Ekrem Efendimizden şöyle rivayet etmektedir :

    «On şey fıtrattandır (yaratılıştan olması gereken âdetlerdendir) : bıyığı kısaltmak, sakalı bırakmak, misvak kullanmak, buruna su çekmek, tırnakları kesmek, parmak aralarını yıkamak, koltuk altını temizlemek, etek tıraşı olmak, istinca ve istibra» 2

    Her insanın belli zamanlarda yapması gereken bu fıtrî sünnetler hem bir temizlik vasıtasıdır, hem de Peygamber âdetidir İnsan bu vazifeleri yerine getirmekle hem bedenî vazifelerini yapmış, hem de sünnete uymakla manevî mükâfata kavuşmuş olur
    Bahsi geçen sünnetler içinde sakal bırakmak ve bıyıkları kısaltmak dış görünüş itibarıyla ayrı bir hususiyet taşımaktadır Sevgili Peygamberimiz «Sakalı bırakın ve bıyıklarınızı kısaltın» derken «Müşriklere muhalefet edin» 3 buyurmakla da hikmet cihetini belirtmektedirler Çünkü müşrikler sakallarını kesip bıyıklarını alabildiğine uzatırlardı

    İslâm âlimleri sakalı bırakma ölçüsü olarak bir tutamdan fazlasının kesilmesini ifade ederler Hz Ömer, sakalını uzatmış birini görerek bir tutamdan fazlasını kesmesini söylemiştir Ebû Hüreyre gibi büyük bir Sahabî de (ra) sakalını tutar, bir tutamdan fazlasını keserdi Abdullah bin Ömer'in de aynı şekilde hareket ettiği rivayet edilmektedir

    Fıkıh kitaplarımızda ifade edildiği gibi, sakalın kâmil mânâdaki şekli «arız» denilen yüzün iki tarafı ile çenede bırakılmasıdır Şayet sadece çenede sakal bırakılsa sünnet yerine gelmiş olmaz

    Sakal bırakmakta ve diğer sünnetleri işlemekte mü'minin esas niyeti Peygamberimize uymak ve onu taklit etmektir Bir Müslümanm gayesi, mümkün olduğu ölçüde sünnet-i seniyyeye her yönüyle uymaktır Fakat buna muvaffak olmak ancak «ehass-ı havas» denilen bazı mümtaz şahsiyetlere mahsustur Yalnızca müçtehid ve velî mertebesine varan zatlar bu sınıfa girer Fakat herkes sünnetin tamamını yapamasa da, taraftar olmak, kabul etmek ve hâlis bir niyetle de yapmaya gayret göstermek mecburiyetindedir Ancak bu niyet ve kararlılık içinde olmakla beraber, daha başka maslahatlar icabı olarak bazı sünnetleri yapmayanları ve yapamayanları çok büyük bir günaha girmiş gibi suçlamaya ve tahkir etmeye, küçük görmeye de hakkımız yoktur

    Sakal meselesine de bu ölçü içinde bakmak lâzımdır Sakal bırakmak Peygamberimizin hem fiilî ve hem de kavlî bir sünnetidir Mü'min bu sünneti işlemekle, âdetini ibadete çevirir ve büyük sevaba kavuşur Sakal bırakmayanların mes'uliyet altına girdiklerini söyleyen müçtehidler varsa da, bazı âlimler sakalı kesmenin tenzihen mekruh olduğunu ve hattâ son devir İslâm âlimlerinin bazıları da mubah olduğunu belirtmişlerdir

    Asrımızın büyük âlimi Bediüzzaman, «Bazı âlimler 'Sakalı tıraş etmek caiz değildir' demişler Muradları, 'Sakalı bıraktıktan sonra tıraş etmek haramdır' demektir Yoksa hiç bırakmayan, bir sünneti terk etmiş olur» 4 demektedir

    Bu durumda, sakalı bıraktıktan sonra kesenler, Hanefî, Hanbelî ve Maliki âlimlerince mes'ul duruma düşerlerse de, Şafiî âlimlerince —Gazali, İbni Hacer, Remli, Rafiî ve Nevevî—ye göre tenzihi bir mekruh işlemiş olmaktadırlar Bu meselede Şafiî mezhebine uyan kimseler,bir mes'uliyet altına girmezler 5

    Bu sünneti işlemeye taraftar olmak, işleyenleri tebrik etmek, onlara hürmet etmek İslâmî bir davranış olduğu gibi, bırakamayanları veya bir mazeretinden dolayı terk edenleri de hor görüp küçük düşürücü konuşmak, büyük bir İslâmî eksiklikmiş gibi değerlendirmek de normal bir hareket değildir Hele bu meseleden dolayı Müslümanlar arasındaki birlik ve kardeşlik bağlarına zarar vermek, şuurlu Müslümanın yapacağı işlerden değildir

    Sakal bırakan kimselerin, sünnete göre bakımını yapmaları, sünnete hürmetin ifadesi olur Bıyık meselesinde ise dinî ölçü, kılların üst dudağı kaplamaması, bıyığın herkesin kendi kaşının kılları uzunduğunda olması ve dudak hizasını geçmemesidir "Bıyıkları kısaltın" hadisine uyan âlimler bıyıklarını ciltleri görünecek kadar kısaltmışlardır

    Kaynaklar:
    1 Ahzab suresi, 21 ayet
    2 Müslim, Tahare : 56; Neseî, Zinet: 1
    3 Buhari, Libas: 64
    4 Emirdağ Lahikası, s 48:49
    5 Mezahibü'l-Erbaa,2 :44-45; İânetü'l-Tâlibîn, 2 : 340
    Mehmed Paksu, Helal Haram, Nesil yayınları, İstanbul, 1998, ss 157-160





    Paylaş
    Dinimizde sakalın hükmü nedir? Tıraş olmak günah mıdır? Mumine Forum

  2. 2
    Reklam




    Peygamber efendimiz bıyıkların kesilmesi ve sakalın uzatılmasını öğütlemiştir. Ayrıca bir hadisinde sakal erkeğin süsüdür diyerek sakalın bırakılmasını tavsiye etmiştir.



sakal uzatmak günah mıdır ,  bıyık bırakmak günahmı,  sakal bırakmak günahmı ,  sakalın hükmü,  sakal bırakmak günah mıdır,  sakal birakmak gunahmi,  sakal bırakmamak günah mı