Soru ve Cevaplarla İslam ve Konudışı Soru ve Cevaplar Forumundan Sofrada nasıl bir duygu ve değerlendirme içinde olmalıyız ? Hakkında Kısa Bilgi
  1. 1

    Reklam

    Sofrada nasıl bir duygu ve değerlendirme içinde olmalıyız ?

    Reklam






    Sofrada nasıl bir duygu ve değerlendirme içinde olmalıyız, diye soran okuyucuma:

    Baştan denebilir ki, insanın yiyecek kadar midesinde iştiha duyması, bu iştihasını karşılayacak kadar da sofrasında nimet bulması, Allah'ın büyük bir lütuf ve ikramıdır.

    Sofraya her oturuşta insan bu lütfu hatırlamalı, bu ikramı düşünmeli, bu nimetin gereği de yapılmalıdır.
    Yani sofrada yemek boyunca zikir, fikir ve şükür duyguları içinde olunmalıdır.

    Bu nasıl olur? Sofrada nasıl zikir, fikir, şükür duyguları içinde olunur?

    Bediuzzaman Hazretleri şöyle tarif ediyor sofrada zikir, fikir ve şükür duyguları içinde olmamızı:

    - Yemeğe besmele ile başlamak zikirdir! Yemek boyunca bu nimetleri vereni düşünmek fikirdir!. Yemekten sonra 'Elhamdülillah!' diyerek kalkmak da şükürdür!..

    İşte size sofra adabımız ve sofra boyunca unutulmamsı gereken zikir, fikir, şükür görevlerimiz..

    Sofraya böyle zikirle başlayan, fikirle devam eden, şükürle tamamlayıp kalkan kimse, elbette ruhen huzur bulur, bedenen sıhhate kavuşur, sofrasında da berekete nail olur. Çünkü Rabb'imiz, verdiğim nimetlere şükrederseniz bereketini çoğaltırım, şükretmezseniz azaltırım, buyurmaktadır.

    Ancak alimlerimiz yemek miktarı konusunda bazı tavsiyelerde bulunarak diyorlar ki:

    - Zikir, fikir ve şükür niyetiyle sofraya oturan insan, baştan kendine tembihte bulunmalı, çok yememeye dikkat etmeli, tıka basa midesini doldurmamaya kararlı bulunmalıdır.

    Çünkü ihtiyaçtan fazla yemek, zikrin zevkini azaltır, fikrin derinliğini yok eder, sünnete de aykırılık arz eder.

    Nitekim ihtisas sahibi bir müfessire sormuşlar:

    - 'Kur'an-ı Kerim'de insan sağlığı ile ilgili hangi ayet dikkatinizi çekti?

    Şöyle cevap vermiş: "Kur'an-ı Kerim'de insan sağlığı ile ilgili çok ayet vardır. En çok dikkatimi çeken de:"Yiyiniz, içiniz ama israf etmeyiniz.!" ayetidir demiştir.

    Demek ki, ihtiyaç kadar yemek sıhhat sebebidir.İsrafa varacak kadar yemek ise sıhhatsizlik işareti sayılmaktadır.

    Aslında yemek miktarı konusunda en nihai ölçüyü Efendimiz (sas) Hazretleri şöyle vermiştir:

    -Midenin üçte birini yemeğe, üçte birini suya, kalan üçte birini de rahat nefes almaya bırakın!

    İşte size zikir, fikir ve şükür duygularıyla oturduğunuz sofradan sünnete uygun şekilde kalkma adabı..

    Demek ki, sofraya iştiha ile oturmalı, yine iştiha varken kalkmalı, midede suya, nefes almaya da yer bırakmalı, tıka basa doldurmamalıdır.

    Sofrada mideyi çok doldurmanın tehlikesine ait verilen bir misal.

    Sahabeden Semüre bin Cündeb'in oğlu yemekten sonra kusmuştu. Çok yedikten sonra kusmayı hayra alamet saymayan sahabe baba şöyle dedi:

    - Oğlum bu kusmadan sonra ölmüş olsaydın, cenaze namazını kılmakta tereddüt ederdim!.

    Demek ki, çok yemekten ölen insan, namazı kılınamayacak derecede kötü biri gibi görünmektedir sahabeye.

    Hazret-i Ömer efendimizin uyarısı da unutulmamalıdır sofrada:

    - Nefsin arzu ettiği her şeyi alıp sofraya koymak israftandır. Allah ise israf edenleri sevmez!.

    Öyle ise alabildiğiniz her çeşidi sofranıza koymayın, nefsinizi tahrik ederek israflı sofralar kurmayın.

    Unutmayın ki sofradaki nimet helal ise hesabı, haram ise azabı vardır!.

    Maneviyat büyükleri sofrada şu dört şeyin düşünülmesi gerektiğini ifade etmişlerdir:

    1- Yemeğin mutlaka helalinden kazanılmış olması.

    2- Bu helal nimeti Allah'ın ihsan ettiği sıhhatle yediğini düşünmesi.

    3- Kendisine takdir edilenin, yediği nimet olduğunu düşünmesi, şikayete yönelmemesi..

    4- Yediği nimetin verdiği güçle Allah'a ibadet görevinin bulunduğunu unutmaması


    Ahmet Şahin




    Paylaş
    Sofrada nasıl bir duygu ve değerlendirme içinde olmalıyız ? Mumine Forum

  2. 2
    Reklam




    Sofradan doymadan kalkmak ve besmele ile başlayıp elhamdülillah deyip kalkmak sünnettir. Yemek yerken nefes ve su olan kısımların doldurulmaması gerekir.