Soru ve Cevaplarla İslam ve Konudışı Soru ve Cevaplar Forumundan Haset etmek kadere itiraz etmek anlamına gelir mi? Hakkında Kısa Bilgi
  1. 1

    Reklam

    Haset etmek kadere itiraz etmek anlamına gelir mi?

    Reklam




    Haset etmek kadere itiraz etmek anlamına gelir mi?

    Hasetle ilgili bir ayet-i kerime:

    “Yoksa onlar, Allahın lütfundan verdiği şeyler için, insanlara haset mi ediyorlar?”
    (Nisa Suresi , 54)

    Bir insan düşünelim: belli bir nimete ulaşmak için elinden gelen gayreti göstermiş, meşru dairede çalışmış, fiilî ve kavlî duasını yaptıktan sonra rabbinin rahmetini, inayetini gözlemeye başlamıştır. Bu insana yapılan ilâhî lütuf karşısında mümine düşen vazife, o nimete kendisi nâil olmuş gibi sevinmektir. Kadere iman da, İslâm kardeşliği de bunu gerektirir.

    Böyle yapmayıp haset ve düşmanlık yolunu tutanlar için üstad Bediüzzamandan bir tehdit cümlesi: “Kaderi tenkit eden başını örse vurur kırar. Rahmete itiraz eden, rahmetten mahrum kalır.” Mektûbat

    Baştaki âyet-i kerimede, “Allahın lütfundan verdiği” şeklinde çok hikmetli bir kayıt var. Bu kayıttan hareketle müfessirlerimiz, meşru olmayan kazançlara haset edilebileceğini belirtmişler ve “Vurguncunun elindeki malın gitmesini temenni etmek haset değil, gayrettir, adalettir.” demişlerdir.

    Buna göre bir adam hırsızlık ederek zengin olsa, o malın ondan alınmasını arzu etmek haset değildir. Haset; “Allahın lütfuyle verdiği” meşru servet, makam yahut fazileti çekememektir. Bunların, bir müminden alınmasını arzu etmek ise, kaderi tenkit ve rahmete itiraz mânâsı taşır.

    Bu vesileyle gıpta ve hasedin farkına değinmek isteriz: Birisinin elindeki bir mala, yahut bir imkâna heveslenmek kendisinin de ona sahip olmasını istemek gıptadır ve caizdir. Haset ise o malın, o imkânın kendisine verilmesini değil o şahıstan gitmesini istemektir.




    Alaaddin Başar (Prof.Dr.)



    Paylaş
    Haset etmek kadere itiraz etmek anlamına gelir mi? Mumine Forum

  2. 2
    Reklam




    Bir başkasının güzelliğini malını mülkünü kıskanan bir kimse şeytanın vesveselerine boyun etmiş demektir. Kadere isyan ettiği tam olarak söylenmese de yine de Allahu tealanın verdiklerini kıskandığı için bağdaştırılabilir.