Diğer Kategoriler ve İslamda Tesettür Forumundan Başörtüsünün farziyyeti Hakkında Kısa Bilgi
  1. 1

    Reklam

    Başörtüsünün farziyyeti

    Reklam




    Başörtüsünün farziyyeti---1



    Önce Kur'an'ın hatırlattığı ilkeleri hatırlayalım: 1 “Bilmediğin şeyi savunma! Şüphe yok ki kulak, göz ve gönül; bunların hepsi elbet savunduklarından dolayı sorumludur”
    2 “Bilmiyorsanız zikir/Kur'an ehline sorunuz”
    3 “Allah'a kulları içinde gereği gibi saygı duyanlar bilenlerdir”
    Bu köşede yazdığım Kur'an eksenli yazılara gelen tepkileri üçe ayırabiliriz
    1 Bilenlerin tepkileri
    2 Bilmediğini bilenlerin tepkileri
    3 Bildiğini zannedenlerin tepkileri
    Bu üçüncüsünü de kendi içinde üçe ayırabiliriz:
    1 Bildiğini zanneden samimi tipler
    2 Tüm cehaleti cesaretinden kaynaklanan bilgiç tipler
    3 Haddini bilmez tipler
    Son ikisine hiç cevap vermedim Zira cevap soru sorana, bilmediğini bilene, haddini bilene verilir, bir Cevap bilginin kıymetini takdir edene, öğrenmek isteyene, verilir, iki Cevap, üretildiği kökün de delalet ettiği gibi (cevb “kesmek” demektir), doğrusunu öğrenince sesini kesecek olana verilir
    Bildiğini zanneden ama bilmeyen, bildiğini de yanlış bilen samimi tiplere cevap vermeye çalıştım Samimiyeti kendi başına bir değer bildim “Din samimiyettir” diyen Hz Peygamber idi
    Bugünkü köşeme bildiğini zanneden ama yanlış bilen bir okurumun, bir önceki yazıma ilişkin yazısını alacağım Yer darlığından dolayı yazının doğrudan yazımı ilgilendiren kısımlarına yer vereceğim Okur bu yazısını internette yayımlamış ve bana da bir giriş ekleyerek yollamış Virgülüne dokunmadan aldım İmla hataları okura aittir:
    “Sayın Hocaoğlu, önce Allah'ın selamı üzerinize olsun diyerek sözlerime başlamak istiyorum Ben 50 yaşında bir emekli bir vatandaşım Amacım yanlız ve yanlız Rabbim in gerçek yolunu Kuran'dan bulmaya çalışmaktır Yaradan'ın ayetleri sonunda söyledikleri şu sözler beni gerçekten düşünmeye ve araştırmaya yönlendirdi
    /…/ Ayette kapatılacak yerin yaka açığı olduğu söylenir, baştan bahsedilmez “Arapçada kadınların başlarına örttükleri şeyin özel adı “hımar” değil “mikna” ve “nasıyf”tır Hangi Arapça sözlüğe bakılırsa bakılsın “mikna(çoğulu mekani)” ve “nasıyfın” hanımların başlarını örttükleri kumaşın adı olduğu yazılıdır” Allah eğer “hımar” kelimesi ile başın örtülmesini isteseydi “hımarürres” gibi bir vurgulama ile başörtüsü diyebilirdi: Böylece “res” kelimesi ile baş bölgesi vurgulanır ve örtü kelimesi olan “hımar” ile beraber başörtüsü net bir şekilde anlaşılırdı Nitekim abdest alınmasıyla ilgili ayette başın sıvazlanması söylenirken, baş kelimesi Arapça karşılığı 'res' ile vurgulanır Gelelim ayette anlatılmak istenen asıl konuya Ayette kapatılacak yerin yaka açığı olduğu geçer Yani hımarın başı kapatması değil, ayette açıkça yaka dekoltesini örtmesi istenir (Yaka açığı manasına gelen 'cuub' kelimesi hem bu ayette kapanılacak bölgeyi belirtmek için, hem Hz Musa'nın yaka açığına elini soktuğunu belirten ayetlerde geçer) //
    Sami Hocaoğlu beyefendi hımar kelimesine birden fazla anlamlar vererek hem başörtüsü hem de örtü anlamının olduğunu yazmış Bu fikri düşündüğünüzde Yaradan ın ayetlerini açık ve anlaşılır gönderdim sözlerine uymuyor Nedeni her isteyen istediği anlama çekecektir de ondan günümüzde olduğu gibi Bu görüşü konuşmaya devam edelim Bu ayette anlatmak istenen şey başın örtülme emri değil peki neresi? Göğüs kısmını örtünüz diyor Rabbim O zaman koskoca Kuran da Allah kadınlar başını örtmelidir diye bir tek ayet yazmayacak da bu ayette göğsünü örtmelidir ayetindeki bir kelimeye başörtüsü ismi takarak İşte bakınnnnn Allah kadının başını örtmelidir demek istiyor aslında bu ayette diyeceksiniz öylemi kardeşlerim Yaradan eğer kadın başının örtülmesini isteseydi hiç kuşkusuz kadın başını örtmelidir derdi dostlarım, Çünkü Kuran ben böyle açıkça yazarım diyor dolaylı ima etmem diyor birçok ayetinde Yukarıda yazdığım onca ayetin hiç mi hükmü yok sizce Hiç ama hiç başını örtmeli kelimesi dahi geçmediği halde Peki, ayetlerinde hani Rabbim yemin ederek; Yemin olsun ki, biz bu Kuran'da insanlar için her türlü örneği verdik Diyordu Ama kadın saçını göstermesin örtsün diyen ayetler nerede? Hani Rabbim; Biz bu Kitap'ta, herhangi bir şeyi ne eksik bıraktık ne fazla yaptık Diyerek bizlere açıklık getiriyordu Hani öğüt alınması için kolaylaştırdık sözleri unutuldu mu dostlar Ben isterseniz bir ayeti daha hatırlatayım sizlere; Zühruf Suresi 44 Gerçek şu: Bu Kuran sana ve toplumuna elbette ki bir hatırlatıcı/bir düşündürücü/bir şeref/bir öğüttür Bundan sorumlu tutulacaksınız Bakın ne diyor Yaradan bu kitaptan sorumlusunuz Bu kitaptan sorumlusunuz diyen Rabbim bizlerin birbirine düşmesi için mi acaba kadın başını örtmelidir namehremdir demeyi açıkca yazmamıştır dersiniz (HAŞA)”
    Sahibi samimi görünüyor Fakat samimiyetin tek başına yetmediğini de biliyorum
    “Aleyküm selam” sevgili okurum Sabırla cevaplayacağım Bu kadar karışık kafa sağlığa zararlıdır Kafaları karıştırmak için akla atılan taşı çıkarmak, kör kuyuya atılan taşı çıkarmaktan bin kat daha zordur, bilirim Umarım “kitabına uydurmak isteyen” biriyle değil de “kitaba uymak isteyen” biriyle karşı karşıyayımdır

    01 Şubat 2008 Mustafa İslamoğlu



    Paylaş
    Başörtüsünün farziyyeti Mumine Forum

  2. 2
    Reklam




    Başörtüsünün farziyyeti (2)


    "Amacım yalnızca rabbimin gerçek yolunu Kur'an'dan bulmaktır" diyen bir okurunuz varsa, ciddiye alırsınız değil mi? Ben de, o dinini ciddiye aldığı için onu ciddiye aldım Bu okur şöyle diyor:
    "Ayette kapatılacak yerin yaka açığı olduğu söylenir, baştan bahsedilmez "Arapçada kadınların başlarına örttükleri şeyin özel adı "hımar" değil "mikna" (doğrusu mikne'a SH) ve "nasıyf"tır Hangi Arapça sözlüğe bakılırsa bakılsın "mikna(çoğulu mekani)" ve "nasıyfın" hanımların başlarını örttükleri kumaşın adı olduğu yazılıdır" Allah eğer "hımar" kelimesi ile başın örtülmesini isteseydi "hımarürres" gibi bir vurgulama ile başörtüsü diyebilirdi"
    Bunlar, başkalarının kesesinden harcanan yalan-yanlış paketi sevgili okur Kimin kesesinden almışsanız dolmuşa binmişsiniz Buna, Kur'an'a uymak yerine Kur'an'ı kendinize uydurma sonucunda düştüğünüz çelişkiler de eklenince, iş içinden çıkılmaz olmuş
    Dert şu: Hımar ile başın örtülmesi kastedilseydi, içinde "baş" kelimesi geçerdi!
    Peki, bu durumda bir önceki cümlede hanımların başlarına örttüğü şeyin adının "mikne'a" ve "nasif" olduğunu nasıl söyleyebiliyorsunuz? Nerede bunların içinde baş?
    Kişi hiçbir şey bilmese de haddini bilecek "Hangi sözlüğe bakılırsa bakılsın" iddiası yapacak bir kişinin, asgariden sözlüklere bakması lazım Baksaydı ne görürdü?
    Tabi ki, Arapça'da kadınların kullandığı örtü mikna (doğrusu mikne'a) ve nasif'ten ibaret olmadığını Şöyle ortalama bir Kur'an talebesi olsaydı, sözlükte şunları görürdü:
    1 Burka' (veya burku'): Bütün yüzü örter (Erkeğin kullandığına kına' denir)
    2 Nikab: Bütün yüzü örtmeyip iki gözden birini açarak bağlanan başörtüsüdür
    3 Lifâm: Her iki gözü de burun üstünden itibaren açık bırakan başörtüsüdür
    4 Lisâm: Burun açıkta kalacak şekilde ağız üstünden örtülen örtüdür
    5 Hımar: Yüz hariç başın ve boynun tamamını örten ve Kur'an'da emredilen örtüdür
    6 Nasîf: Hımar'ın daha büyüğü, Anadolu'daki "atkı"ya benzer başörtüsüdür
    7 Mikne'a: Nasif'ten daha büyük olup bel altına kadar uzanan başörtüsüdür
    8 Cilbab: Yüz hariç baştan ayağa her tarafı örten örtüdür
    Hımar, lugat olarak tereddütsüz başla ilgilidir İçki'ye de aklı örttüğü için aynı kökten "hamr" denilmiştir İkisi arasındaki ortak nokta "baş" ile ilgili olmasıdır Mesela küfr de "örtmek" demektir Ama başa veya akla değil, kalbe nisbet edildiği için farklı kökten kullanılmıştır
    "Hani bunun içinde baş?" sorusu kasıtlı bir tahrif ve saptırma amacı taşımıyorsa, cehaletin daniskasıdır Yukarıda Arapçada kullanılan tüm başörtüsü isimleri sıralanmıştır Hiçbirinin içinde "baş" yoktur Olmasına gerek de yoktur Türkçede de bu böyledir: Yazma, yaşmak, atkı, bürgü, bürümcek, çarşaf, çar, yağlık, eşarp, tülbent… Bunların tümü de bacağı değil başı örter ve içinde "baş" geçmez Hoş Arapçada na'leyn, huffeteyn, cevrabeyn de ayağa giyilirler, ama içinde "ayak" geçmez "Hani bunun ayağı?" diyerek bunların ayağa giyilmediğini söylemek ne kadar ciddi ise, "Hani bunun başı?" sorusu da o kadar ciddidir
    Okurumun cebinden harcadığı "kitabına uyduranlar" takımı ne diyor: "Hımar başı örtmez, göğüsleri örter?"
    Yani? Yanisi şu: Hımar başörtüsü değil, göğüs örtüsüdür
    Peki, aynı mantıkla sormak gerekmez mi: Bir: Nerede bunun içinde göğüs? İki: Sen, örtü ayeti inmeden kadınların göğsü açık gezdiğini söylemiş oluyorsun, haberin var mı?
    Bir alıntı daha yapalım "tüm maksadım Kur'an'ı anlamak" diyen okurumuzdan: Ayette kapatılacak yerin yaka açığı olduğu geçer Yani hımarın başı kapatması değil, ayette açıkça yaka dekoltesini örtmesi istenir (Yaka açığı manasına gelen 'cuub' (doğrusu "cuyub" SH) kelimesi hem bu ayette kapanılacak"
    Ey sevgili okur! Kur'an tüm âşıklarına önce haddini bilmeyi öğretir Çünkü Kur'an haddini bilmezliği "cahiliye" olarak adlandırır ve ebediyen mahkûm eder Zaten başörtüsü emrini de "haddini bilmezlik çağı" ile "Allah'a kayıtsız şartsız teslim olan insan" anlamındaki "Müslüman" kadına bir kişilik ve kimlik kazandırmak için emreder Aynı zamanda O'nun "Rabbimin emri başım gözüm üstüne!" deyip demeyeceğini imtihan için emreder
    Ceyb; "aralık, açıklık, yırtık, yırtmaç, kesik, kopuk" anlamlarının tamamını kapsar Başta aynı kökten türetilmiş olan "cep" olmak üzere, "açık yerler, göğüs yırtmacı, yaka açığı, kol açığı, elbise yırtığı", hülasa elbisenin tek parmağın içine gireceği tüm açık yerlerine denir Hatta Kur'an, Semud kavminin kayaları yararak vadi oymasını da aynı kökten (cabu's-sahr) bir kelimeyle ifade eder Soruyu zihinden "kesip" attığı için "cevab" da aynı köktendir
    Nur 31 ayetin başörtüsünü emreden cümlesi aslında neyi emretmektedir?
    Açık ve net olarak şunu: Cahiliye döneminde bir aksesuar olarak başın üzerinden sırta atılan örtüyü bütün bir boynu ve gerdanı da kapatacak şekilde mazbutça örtmeyi
    Tabiî ki bu emir Allah'ın kitabına uyacaklar içindir Kitaba uymak yerine kitabına uydurmaya ne gerek var? Yalan yanlış türrehatı yayıp vebale girmeye ne gerek var?
    Unutmayalım İslam "teslim almak" değil "teslim olmak" manasına gelir Konu bitmedi, yer bitti Devamı gelecek yazıya
    Mustafa İslamoğlu
    08 Şubat 2008 Yeni Şafak




  3. 3
    Başörtüsünün farziyyeti (3)



    Bektaşi hikâyesini herkes bilir: Hocanın biri Bektaşi'ye "Niçin namaz kılmıyorsun?" der ve "Kur'an öyle emrediyor" cevabını alır "Allah Allah, nerede emrediyor?" deyince, Bektaşi pişkin pişkin cevabı yapıştırır: "Lâ takrabu's-salat" (namaza yaklaşmayın) demiyor mu?" Hoca itiraz eder: "Devamını da okusana?" Maksadı kitaba değil kitabına uydurmak olan Bektaşi kaçamak yapar: "Ben hafız değilim"
    Bu fıkrada dile gelen gerçek şu: İnsanın derdi hakikate uymak değil de hakikati kendisine uydurmaksa, Kur'an'ı bile buna alet eder Bu yeni bir şey değil Bazen kasıtsız, bazen kasıtlı yapılır bu Daha sahabe döneminden bunun örneklerini biliyoruz
    Hz Ömer'in hilafeti döneminde iki kafadar kafayı çekmiş, hesabını soranlara da Maide 93'ü göstermişti Yine aynı dönemde bir kadın erkek kölesiyle zina yapmış, bunu nasıl yaptığını soranlara Mearic 30'u delil göstermişti
    Hariciler siyasi muhaliflerinin bebelerini öldürüyorlar, bunun delilini soranlara Kehf suresinin 74 ayetini okuyorlardı Yine aynı zümre Hz Ali'yi dinden dönmekle suçlayıp katlederken, Yusuf suresinin 40 ayetini delil getirdiler
    Bir zamanlar biriyle karşılaştım Kıldığımız namazların Kur'an'ın emrettiği namaz olmadığını söylüyordu Kur'an'ın emrettiği namazın nasıl kılınacağını sordum Ayağa kalktı, kıbleye döndü, Fatiha'yı okudu, "İşte bu kadar" dedi Yine bir zamanlar da bir grup esrarkeş münakaşa etmişler Ellerine Mushaf'ı alıp "Esrar'ı haram kılan ayeti bize göster" diye yanıma gelmişlerdi
    Görüyorsunuz, iş çığırından çıkınca ortalık çamurdan geçilmez oluyor
    Başörtüsünün farziyyeti konusunda da mesele işte bu düzeyde ele alınıyor Dini bir meseleyi konuşmanın bir usulü, üslubu ve adabı olduğu hatırlanmıyor İnsanlar bozulan musluklarını tamir ettirmek için berbere gitmezken, iş dine gelince ilme ve ihtisasa hürmeti kimse hatırlamıyor "Bilmiyorsanız Kur'an'ı (zikr) bilenlere sorun?" diyen Kur'an değilmiş gibi davranılıyor
    Kur'an'ın ortaya koyduğu bir hüküm yalnız lafızdan yola çıkılarak anlaşılamaz Ona mana ve maksadı da eklemek şarttır Maksadı öğrenmek için ise: 1) O konudaki tüm ayetleri iç ve dış bağlamlarından koparmadan tümevarım yöntemiyle okumaya tâbi tutmak; 2) Ahlakı Kur'an olan Hz Peygamber'in o Kur'anî hükmü hayata nasıl tatbik ettiğini bilmek; 3) O hükmün tatbik edildiği nüzul ortamını bilmek şarttır
    Kur'an başı gökte ayakları yerde olan ilahi bir hitaptır Başı manayı, ayakları lafzı, bastığı yer dış bağlamı/olguyu, baktığı yer teşri yönünü gösterir
    Geçen haddini bilmez bir tv programcısı, resmen Nur 31'den önce kadınların göğüsleri açık, hatta çıplak gezdiklerini söylüyordu Buna da delil olarak Kâbe'yi çıplak tavaf etme geleneğini gösteriyordu
    Birincisi bu nadir bir haldi, yaygın bir uygulama değildi İkincisi, hiçbir Mekkeli Kâbe'yi hiçbir zaman çıplak tavaf etmedi Onlar Fil olayından sonra kendilerini "Allah'ın halkı" ilan ettiler ve "hums" adını verdiler Dışardan gelmiş insanlara "hılli" adını verdiler Bir hılli Kâbe'yi kendi elbisesiyle değil, "hums"tan birinin elbisesiyle tavaf etmeliydi Böylece bir elbise kiralama sektörü doğdu Çıplak tavaf, yalnızca elbise kiralayacak gücü olmayanlarla sınırlı nadir bir uygulamaydı Buradan örtüsüzlüğe ne çıkar? Hiç!
    Nur 31'de emredilen başörtüsü değil de ğöğüs ya da omuz örtüsü diyenler, bu ayet geldiğinde mümin hanımların göğüsleri açıkta gezdiğini söylemiş oluyorlar Bu ayet zaten var olan örtünün doğru kullanılmasını emrediyor Onları yanıltan, ayet geldiğinde kadınların başörtüsünü hiç tanımadıkları ön kabulüdür
    Oysa ki nüzul ortamında örtü yaygın olarak kullanılıyordu Örtü hürriyet ve saygınlık alametiydi Hz Hatice Hz Peygamber ile evlendiğinde örtülüydü Örtünün o kadar saygın bir yeri vardı ki, bir kadının başörtüsüyle kesilen savaşlardan söz eder kaynaklar Muhabbar sahibi şöyle bir olay anlatır: Ümmü Kırfe bt Rebi'a b Bedr, Malik oğullarından saygın bir kadındı Ğatafan'dan iki ordu savaş için karşı karşıya geldi Tam savaş başlayacaktı ki, bu kadın başörtüsünü iki ordu arasına astırarak savaşı önledi (be'aset hımârahâ fe'ullika beynehum fe'stalehû)
    Kur'an "elbise"yi tıpkı ayet gibi Ademoğlu'na "inzal edilen" bir nimet olarak takdim eder (7:26) Giyinmekten maksadın cinselliği örtmek olduğunu, cinselliğin özel bir alan olduğunu dile getirir (7:25) Örtünmenin temelinde cinselliğin kamuya açılmaması ilkesi yatar Örtünme emri, kadın-erkek ilişkisinin cinsiyet değil şahsiyet üzerinden gerçekleşmesi içindir İlişkinin zehirlenmemesi içindir
    Örtünmenin sınırlarını koyan, kadını da erkeği de yaratandır O yarattığını bilir Mesele O'na güven meselesidir Zaten imanın ahlaki tanımı "Allah'a güven" değil midir?
    Bir sınır yoksa hiç sınır yoktur Peki, o sınırı kim koyacak? İslam bu soruya "Allah" diyor Müslüman, buna iman edip Allah'ın hükmüne teslim olan demektir Gerisi mi? Gerisi, Kur'an'ın (49:16) ifadesiyle "Allah'a din öğretmeye kalkmaktır" Neden kadın? Neden saç? Modern zihin nerede yanılıyor? Haftaya…

    Mustafa İslamoğlu



    15 Şubat 2008 Yeni Şafak




neden başımı kapatmalıyım,  basımı neden kapatmalıyım,  neden başımızı kapatmalıyız