Soru ve Cevaplarla İslam ve Abdest / Teyemmüm soruları Forumundan Şafii mezhebine göre, abdest alırken ne zaman niyet getirilmelidir? Hakkında Kısa Bilgi
  1. 1

    Reklam

    Şafii mezhebine göre, abdest alırken ne zaman niyet getirilmelidir?

    Reklam




    ŞAFİ MEZHEBİNE GÖRE ABDESTİN FARZLARI ALTIDIR:

    1. Niyet etmek. Niyet: bir fi'li kasd ederek onu yapmaktır.

    Abdest alan bir kimse yüzün ilk kısmını yıkarken niyet etmesi lâzım olup şöyle niyet eder: "Farz olan abdesti almaya niyet ettim." (1)

    Niyetin mahalli kalbdir; dil ile söylemesi sünnettir. Ve bundan maksad ibâdetin âdet halindeki fiillerden ayrılmasıdır. Şartları da, niyet edenin İslâm olması, temyiz kabiliyetinde olması, niyet edilen şeyi bilmesi, geciktirmemesi ve ibâdetin ilk vaktinde yapmasıdır.

    2. Yüzün yıkanması: Yüz uzunlamasına, alında saçın bittiği yerden çenenin ve iki çene kemiğinin altına kadar, enlemesine kulaktan kulağa olan kısımdır.

    Yüzün üzerinde suyun deriye değmesine mâni olacak kir ve çapakların giderilmesi lâzımdır.Yüz üzerinde kirpik, kaş, bıyık, alt dudak altındaki kıllar gibi bunların her tarafı yıkanması lâzımdır. Karşıdan bakınca derisi görünen hafif sakallı kimseler sakallarının altına da suyu değdirmeleri lâzımdır. Yüz derisi görünmeyen kesif sakallılar ise, sakalın görünen kısmını yıkamaları kâfidir.

    3. Elleri dirsekleriyle beraber yıkamak: El ve kol üzerindeki kıl ve çatlakların ve fazla et kısımlarının yıkanması lâzımdır.

    4. Başı mesh etmek:
    Başın hududu dâhilindeki derinin veya saçın en az bir şekilde mesh edilmesi kâfidir.

    5. Aşık kemikleri ile (2) beraber iki ayağı yıkamak: Parmak aralarının çatlaklıkların, tırnak altındaki kirlerin yıkanması lâzımdır.

    6. Tertib yapmak: Yani abdest âzâlarının yıkanmasını Âyeti Kerimedeki sıra ile yapmak. İlk önce yüz, sonra kollar, sonra başı mesh etmek ve sonra ayakları yıkamak. Suya dalan bir kimse, daldıktan sonra abdeste niyet etse o anda tertib gerekmez. Boy abdestinde de tertib gerekmez (3).

    Abdesti bitirmeden evvel veya bitirdikten sonra, bir âzânın yıkanmasında şüpheye düşen bir kimse, o âzâyı ve ondan sonrakileri yıkasa abdesti sahihtir. Fakat şüphesi niyette ise yeniden abdest alması veya gusül etmesi lâzımdır.

    Dipnotlar:

    (1) İânetü-el-Tâlibin, I/36.
    (2) Ayak bileginin iki tarafındaki kemik çıkıntıları
    (3) İânetü't-Tâlibin, I/41.


    Sorularla İslamiyet



    Paylaş
    Şafii mezhebine göre, abdest alırken ne zaman niyet getirilmelidir? Mumine Forum

  2. 2
    Reklam




    Abdest almak için eller yıkanmaya başlandığı zaman niyet gerçekleşmiş olsa da dil ile ikrar etmek sünnettir. Bu nedenle yüzün ilk kısmını yıkarken niyet edilmesi gerekmektedir.